Skip to content

Ik wil verwijzen

Kadera biedt hulp aan mannen, vrouwen en kinderen die te maken hebben met huiselijk geweld. Dat doen we door middel van bijvoorbeeld (crisis)opvang, begeleid wonen en ambulante hulpverlening. Alle aanmeldingen komen binnen bij het Team Toegang en Trajecten. De hulpverleners van dit team nemen de intake af en bieden een individueel passend zorgaanbod.

U kunt cliënten aanmelden door contact op te nemen met het Team Toegang en Trajecten van Kadera, door te bellen naar 088 422 24 95 of door een mail te sturen aan toegang@kadera.nl

U kunt dit telefoonnummer ook bellen voor advies bij een casus. Dit kan anoniem, dus zonder cliëntgegevens te delen.

 

Verwijzen voor gespecialiseerde ambulante hulpverlening

Alle aanmeldingen voor ambulante hulp bij Kadera verlopen via het Team Toegang (TT). Dit team beoordeelt en triageert de aanmeldingen en zorgt voor een passende inzet van hulp.

Aanmelden gaat zo:

  1. Aanmelding komt binnen bij het Team Toegang (bijvoorbeeld via het lokale veld, Veilig Thuis of de politie).
  2. Het team beoordeelt de situatie en maakt afspraken over het verdere traject.
  3. De ambulant hulpverlener (AHV) neemt de regie over het traject en stelt samen met de cliënt en betrokkenen een actieplan op.

Telefoonnummer: 088 42 22 495

Via onderstaande formulier kunnen verwijzers cliënten aanmelden voor ambulante hulpverlening van Kadera. Verwijzers kunnen het formulier downloaden, invullen en versleuteld versturen naar toegang@kadera.nl. Binnen een week neemt een van onze medewerkers contact met je op.

Wachttijden

Wachttijd ambulante WMO hulpverlening IJsselland

10-12 weken

Wachttijd gespecialiseerde ambulante hulpverlening Twente

8-12 weken

Kwaliteitsbeleid

Huiselijk geweld, of geweld in afhankelijkheidsrelaties, is een breed maatschappelijk vraagstuk. Kadera levert kwaliteitszorg op het gehele spectrum van dit vraagstuk.

Bij ons staat de relatie met de cliënt centraal. We willen onze cliënten persoonlijke en kleinschalige hulp- en dienstverlening van hoge kwaliteit bieden. Daarnaast zijn we vraaggericht, onderzoekend en ondernemend. We zijn op verschillende manieren bezig met het verbeteren, onderzoeken en (laten) toetsen van onze prestaties.

Kadera is erkend als zorgaanbieder voor AWBZ-zorg, geestelijke gezondheidszorg. Daarnaast bieden wij activiteiten die vanuit de Wmo betaald worden. Deze activiteiten richten zich onder meer op preventie en voorlichting, training en deskundigheidsbevordering, het melden van geweld, weerbaarheid en participatie en (crisis)opvang. Kadera is HKZ-gecertificeerd voor de Maatschappelijke Opvang en Vrouwenopvang, inclusief onze ambulante hulpverlening.

Kadera wil de best mogelijke zorg bieden die er is en werkt daarom zoveel mogelijk met effectieve interventies, zoals Krachtwerk en Veerkracht. Om de kwaliteit van onze hulpverlening te toetsen en te verbeteren, worden diverse instrumenten ingezet. Zo doet het auditteam onderzoek naar de kwaliteit van de hulpverlening en werken we mee aan externe onderzoeken, zoals het onderzoek naar de effectiviteit van Tijd voor Toontje, de modelgetrouwheid van Krachtwerk en de CQ-index.

Diagnostiek en screening

Cliënten die bij Kadera in de hulpverlening komen, worden op korte termijn gescreend door de hulpverlener van team Toegang en Trajecten en worden binnen een paar weken gezien door een psycholoog, voor een diagnostische screening.

De psycholoog verwijst indien nodig naar passende psychische hulpverlening. Kadera werkt hiervoor nauw samen met ketenpartners, om psychische hulpverlening snel en passend op te starten.

Over Kadera

Kadera Aanpak Huiselijk Geweld zet zich in voor slachtoffers van huiselijk geweld in Overijssel. Dit doet Kadera door middel van opvanglocaties voor mannen, vrouwen en hun kinderen in Zwolle en Enschede en door het bieden van ambulante hulpverlening, voorlichting en training. Kadera is een bekende en betrouwbare partij in de regio. Door jarenlange samenwerking met verschillende gemeentes, politie, justitie en zorgaanbieders, hebben we een groot aantal betrokken ketenpartners met wie we goed samenwerken.

We maken gebruik van innovatieve en wetenschappelijk erkende methodieken, zoals Veerkracht en Krachtwerk, om zo compleet mogelijk te ondersteunen bij het herstel van mensen die te maken hebben (gehad) met een van de vormen van huiselijk geweld. Hierbij is het uitgangspunt dat de cliënt zo veel mogelijk zelf de regie neemt en houdt, om vanuit een toekomstgerichte aanpak te begeleiden naar zelfstandigheid en participatie in de samenleving. Alle kinderen worden conform de methodiek Veerkracht begeleid en alle kinderen hebben een eigen kinderhulpverlener die de benodigde hulp rondom het kind coördineert en uitvoert.

Infographic

Ontdek Onze Infographic 2023: Belangrijke cijfers en resultaten in één oogopslag

Kadera heeft met trots de infographic 2023 gepubliceerd, een visueel overzicht van onze belangrijkste resultaten en cijfers van het afgelopen jaar. Deze infographic biedt een beknopte samenvatting van de hulpverlening en opvang die we hebben geboden, de voorlichtingen die we hebben gegeven en de kernstatistieken over bezetting, capaciteit en verblijfsduur.

Onze infographic toont in één oogopslag:

  • Het aantal mensen dat hulp en opvang heeft gekregen.
  • De bezettingsgraad van onze opvanglocaties.
  • De capaciteit van onze diensten.
  • De gemiddelde verblijfsduur van onze cliënten.
  • Onze kernwaarden en uitgangspunten

U kunt de factsheet met alle gedetailleerde en informatie eenvoudig downloaden via de onderstaande link. We nodigen u uit om een kijkje te nemen en meer te ontdekken over ons werk en onze voortdurende inzet voor veiligheid in relaties.

Aanbod

Bij Kadera bieden we een breed scala aan opvangmogelijkheden voor cliënten die te maken hebben met huiselijk geweld, eergerelateerd geweld, mensenhandel of gedwongen prostitutie. Als professional kun je cliënten naar ons doorverwijzen. Samen bekijken we welke hulpverlening het beste aansluit bij hun situatie.

Kadera biedt verschillende vormen van opvang in Enschede en Zwolle, die gericht zijn op de specifieke behoeften van de cliënt.

De opvangvormen die we aanbieden zijn

Noodbed: Dit is een Time-out plek voor cliënten die direct behoefte hebben aan onderdak en veiligheid. Het biedt een tijdelijke oplossing in acute situaties.

Crisisopvang: De crisisopvang biedt een veilige omgeving en tijd om tot rust te komen, terwijl we samen kijken naar de vervolgstappen.

Intensieve Zorg: Voor cliënten die extra zorg en hulpverlening nodig hebben, bieden we plaatsen voor intensieve zorg. Deze plaatsen zijn geschikt voor cliënten die met een complexe situatie kampen en intensieve hulpverlening nodig hebben.

Begeleid Wonen: Cliënten die behoefte hebben aan meer zelfstandigheid, maar wel hulpverlening nodig hebben, kunnen terecht op een Begeleid Wonen plek. Hier krijgen ze een eigen appartement en werken samen met een hulpverlener aan herstel en zelfstandigheid.

Begeleid Wonen Jonge Moeders: Voor jonge moeders tussen de 16 en 23 jaar die slachtoffer zijn van huiselijk geweld, bieden we Begeleid Wonen Jonge Moeders. Samen met hun kindje kunnen ze in een eigen appartement wonen en krijgen ze hulp bij hun herstel en het opbouwen van een zelfstandige toekomst.

Mannenopvang: Ook mannen die slachtoffer zijn van huiselijk geweld kunnen bij Kadera terecht. In de Mannenopvang krijgen zij een eigen appartement en hulpverlening om het geweld te doorbreken en hun situatie te verbeteren.

In al onze opvanglocaties wordt ook speciale aandacht besteed aan de kinderen van cliënten. We bieden hen hulpverlening en ondersteuning op maat, zodat ze veilig kunnen opgroeien.

Meer informatie over ons opvangaanbod vind je hier.

Kadera heeft 61 systeemplaatsen in de opvang, verdeeld over verschillende doelgroepen en doeleinden. Een uitsplitsing van deze plekken is te vinden in onderstaande opsomming. Op jaarbasis vangt Kadera gemiddeld 222 cliënten op in deze systeemplekken.

  • 10 systeemplaatsen voor Crisisopvang;
  • 17 systeemplaatsen voor Intensieve Zorg;
  • 2 systeemplaatsen voor Safe Houses;
  • 20 systeemplaatsen voor Begeleid Wonen;
  • 6 systeemplaatsen voor Begeleid Wonen Jonge Moeders;
  • 6 systeemplaatsen voor Begeleid Wonen Mannenopvang;
  • 6 systeemplaatsen slachtoffers mensenhandel.

Naast de mogelijkheden voor interne opvang, biedt Kadera in de hele regio ambulante trajecten aan. Ook biedt Kadera nazorgtrajecten, in de vorm van huisbezoeken. Het doel van nazorg is het ondersteunen van cliënten wanneer zij weer zelfstandig wonen, na verblijf in de opvang. Jaarlijks vinden er ongeveer 25 nazorgtrajecten plaats.

Om te zorgen voor extra veiligheid in risicovolle situaties, biedt Kadera Aware alarmsystemen aan. Jaarlijks worden minstens 40 Awaresystemen ingezet.

Ambulante hulp

Ons ambulante team biedt specialistische en efficiënte hulp die zich richt op duurzaam herstel van veiligheid in afhankelijkheidsrelaties. We werken samen met onze partners in het lokale veld en bieden ondersteuning wanneer dit nodig is.

Wat betekent ambulante hulp bij Kadera?

Onze aanpak is gebaseerd op het principe ‘ambulant tenzij’. Dat betekent dat we hulp waar mogelijk thuis bieden. Dit helpt om opnames te voorkomen of, als opvang toch nodig is, de duur ervan te verkorten. We geloven in het herstellen van veiligheid in de eigen omgeving, zodat mensen in hun vertrouwde netwerk kunnen blijven.

Onze ambulante trajecten zijn:

  • Snel: We zorgen voor een snelle en flexibele inzet.
  • Efficiënt: De trajecten zijn gericht op resultaat, met zo min mogelijk tijdverlies.
  • Maatwerk: De hulp wordt afgestemd op de behoefte van de cliënt en situatie.

Aanvullend op de ambulante hulpverlening biedt Kadera AWARE en Time-out plek.

AWARE

Het Personenalarm AWARE is er voor mannen en vrouwen die worden bedreigd door een ex-partner of familielid. Het personenalarm is een mobiel alarmsysteem. Personen die ervoor in aanmerking komen, dragen het kleine alarm bij zich. Bij acuut gevaar kan de politie onmiddellijk gewaarschuwd worden met één druk op de knop. De politie ziet waar de persoon zich bevindt en gaat daar met spoed naar toe. De melding krijgt de hoogste prioriteit.

Voor meer informatie, ga naar AWARE aanbod

Time-out plek

Time-out plek biedt cliënten een tijdelijke veilige plek voor rust en herstel, met een maximale verblijfsduur van 15 dagen. Het is bedoeld als een intermezzo in het ambulante hulpverleningstraject, waarbij cliënten tijdelijk verblijven in een appartement en geholpen worden bij het stabiliseren van hun situatie. Tijdens deze opvang werken cliënten samen met hun hulpverlener aan concrete doelen en plannen voor de toekomst.

Om het ambulante hulpverleningstraject beter te ondersteunen en uit te breiden, biedt Kadera Time-out plek in een appartement in opvang Enschede. Ambulante cliënten kunnen van deze Time-out plek gebruikmaken als zij tijdelijk op afstand een veilige plek nodig hebben, om bijvoorbeeld rust te creëren in het gezin en om de relatie te evalueren en vervolgstappen voor te bereiden. De Time-out plek is onderdeel van een ambulant traject en duurt maximaal 15 dagen.

De Time-out plek biedt cliënten een veilige en tijdelijke plek om:

  • Afstand te nemen van een partner en de relatie te evalueren.
  • Rust te creëren binnen het persoonlijke of gezinssysteem.
  • Een moment van bezinning te nemen middels een ‘Take a Break’.
  • Uitgangspunten van de Time-out plek:

 

Hulpverlening:

  • Het verblijf in de Time-out plek is onderdeel van een lopend ambulant hulpverleningstraject van Kadera.
  • Vooraf stellen de cliënt en de ambulante hulpverlener samen een plan op. Hierin worden de doelen van het verblijf, de hulpverleningsafspraken en het vervolg na maximaal 15 werkdagen vastgelegd.
  • De ambulante hulpverlener voert een risicoscreening uit en behoudt regie over het traject.
  • De maximale verblijfsduur is 15 werkdagen.

 

Voor de cliënt:

  • De cliënt is zelfstandig en heeft geen 24/7 hulpverlening nodig.
  • Indien gewenst, kan de cliënt maximaal 2 uur per dag ondersteuning ontvangen van de hulpverlening op de opvanglocatie.
  • De cliënt ondertekent een hulpverleningsovereenkomst waarin wederzijdse afspraken worden vastgelegd.
  • Gebruik van de Time-out plek is maximaal twee keer per jaar mogelijk.

 

De Time-out plek biedt de mogelijkheid om tijdelijk op adem te komen in een veilige omgeving, met als doel het zetten van duurzame stappen richting herstel en veiligheid.

Consultatie & Advies

Bij Kadera zijn wij er niet alleen voor slachtoffers van huiselijk geweld, maar ook voor hulpverleners die te maken krijgen met casussen waarin huiselijk geweld een rol speelt. We begrijpen dat het werken met deze complexe problematiek niet altijd even makkelijk is en dat hulpverleners soms behoefte hebben aan extra kennis en ondersteuning.

Consultatie en advies van Kadera is erop gericht om professionals te ondersteunen bij het vergroten van veiligheid en herstel in situaties waar huiselijk geweld speelt. Dit kan gaan om vragen over specifieke casussen, maar ook om vragen over de aanpak van huiselijk geweld in het algemeen. Door te sparren met hulpverleners van Kadera kunnen professionals betere hulp bieden aan mensen die met huiselijk geweld te maken hebben.

Professionals in het sociale domein kunnen op verschillende manieren contact opnemen met Kadera, bijvoorbeeld via telefoon, e-mail of terugbelverzoek. Vervolgens worden zij gekoppeld aan een hulpverlener van Kadera die gespecialiseerd is in huiselijk geweld en kindermishandeling. Deze hulpverlener kan meekijken naar de casus of de vraag die wordt gesteld en advies geven over hoe hiermee om te gaan.

Dit kan bijvoorbeeld gaan over het opstellen van een veiligheidsplan of actieplan, het bespreekbaar maken van het geweld of het werken met integrale en systeemgerichte aanpak.

Ambulant in IJsselland en in Twente

Kadera biedt ambulante hulpverlening AWARE trajecten en Time-out plek aan cliënten in heel Overijssel, dus zowel in de regio IJsselland als in Twente. De invulling van het ambulante aanbod verschilt per regio. In onderstaande overzicht geven we het aanbod per regio weer.

Aanbod

IJsselland

Twente

AWARE

Time-out plek

Consultatie en advies

Ambulant via WMO/Jeugdwet

X

Ambulant Basis

X

Ambulant Plus

X

Ambulante hulp in Twente

We bieden verschillende vormen van ambulante hulp in Twente: consultatie & advies, Take a Break, AWARE het Ambulant Basistraject en het Ambulant Plustraject. Hieronder leggen we uit wat deze trajecten inhouden en wat de verschillen zijn.

Consultatie & advies

Consultatie en advies is geschikt voor situaties waarin een gerichte vraag om advies of hulpverlening speelt. Het doel is om snel inzicht te krijgen in de situatie en een veiligheidsplan op te stellen.

Wat we bieden:

  • Eén huisbezoek om de situatie in kaart te brengen door middel van een risicoscreening.
  • Uitvoering van een risicoscreening.
  • Opstellen van een veiligheidsplan en advies aan betrokken ketenpartner(s).

Duur: Het traject omvat ongeveer 10 uur en wordt ingezet als ondersteuning van ketenpartners.

Ambulant Basistraject

Het ambulant basistraject is een hulptraject van drie maanden, waarbij cliënten intensievehulpverlening krijgen gericht op het herstellen van veiligheid en het aanpakken van onderliggende patronen.

Fases van het traject:

  1. Intake: We starten met een intake om de situatie te analyseren en doelen vast te stellen.
  2. Hulpverlening: Gedurende drie maanden hebben cliënten wekelijks face-to-face contact met hun ambulant hulpverlener.
  3. Evaluatie en afronding: Samen kijken we terug op de behaalde resultaten en evalueren we het actieplan.

 

Ambulant Plustraject

Voor complexere situaties is er het ambulant plustraject. Dit traject biedt intensievere hulpverlening en loopt over een periode van zes maanden.

Wat maakt dit traject anders?

  • Het traject begint met twee contactmomenten per week en wordt later afgeschaald naar wekelijks contact.
  • Het traject biedt meer tijd en ruimte om in te gaan op complexe problematiek.
  • Kadera kan flexibel op- en afschalen tussen intensieve ambulante hulpverlening in het plustraject en de mogelijkheden van Time-out plek.

Fases van het traject:

  1. Intake: Het traject begint met een intake, risicoscreening, maken van het veiligheidsplan en het in kaart brengen van de doelstellingen.
  2. Hulpverlening: Gedurende zes maanden werken we in verschillende fases aan het actieplan, afgestemd op de behoefte van de cliënt.

Evaluatie en afronding

Verschillen tussen Basis- en Plustrajecten

Het grootste verschil zit in de intensiteit en complexiteit. Het plustraject biedt meer uren en is geschikt voor cliënten met complexere hulpvragen. Beide trajecten kunnen worden verlengd als dat nodig is, en er is altijd ruimte voor maatwerk. Voor kinderen wordt de methodiek Veerkracht toegepast, waarmee we specifiek aandacht besteden aan hun beleving en veiligheid.

Hoe meld je een cliënt aan?

Alle aanmeldingen voor ambulante hulp bij Kadera verlopen via het Team Toegang (TT). Dit team beoordeelt en triageert de aanmeldingen en zorgt voor een passende inzet van hulp.

Samenwerken voor veiligheid

Bij Kadera geloven we dat het aanpakken van huiselijk geweld een gezamenlijke inspanning vraagt. We werken nauw samen met regionale en lokale teams, lokale partners en andere ketenpartners. Daarnaast betrekken we naastbetrokkenen actief bij de hulpverlening, omdat zij een belangrijke rol kunnen spelen in het herstelproces.

Wil je meer weten over ons ambulante aanbod of een cliënt aanmelden? Neem dan contact op met ons Team Toegang. Samen kunnen we huiselijk geweld duurzaam stoppen.

Kadera – Voor veiligheid in relaties, nu en later.

Ketenpartners

Kadera werkt zo veel mogelijk samen met de ketenpartners. Om huiselijk geweld duurzaam te stoppen, richten we ons op het hele systeem en op een veilige toekomst voor onze cliënten.

Om dit te bereiken, bieden we Interventies op verschillende leefgebieden, via bijvoorbeeld schuldhulpverlening, diagnostiek, participatie en het betrekken van het sociaal vangnet.

Kadera werkt hierbij onder meer samen met verslavingszorg, GGZ, jeugdbescherming, UWV, woningcorporaties, vrijwilligersorganisaties, Centrum Seksueel Geweld Zwolle, onderwijsinstanties en gemeentes.